Bali - Reisverslag uit Benoa, Indonesië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Benoa, Indonesië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

22 Oktober 2010 | Indonesië, Benoa

Lieve allemaal,

Onze laatste update betreft het relaxte eiland Bali. Het plan was om hier wat minder actief te zijn, en meer te genieten van de mooie plekjes die Bali heeft.

Op zaterdag 16 oktober zijn we dus veilig aangekomen in Lovina. We nemen een lekkere duik in het zwembad na een lange dag reizen. Het hotel Bali Taman resort ziet er netjes uit, maar kent wel wat problemen. We hebben een kolonie muggen in onze kamer, dus daar zijn we al een avond zoet meegeweest. De score na 1 nacht: 30 slachtoffers aan de muur vereeuwigd. Verder lekte het in de badkamer, zeker na een tropische bui. Maar verder mochten we niet klagen. Achteraf gezien hadden we liever direct vanaf de overtocht naar Ubud gereden, want Lovina is best leuk maar je komt voornamelijk voor de dolfijnen. En die hoefden we niet te zien.

Op zondag 17 oktober zijn we dus maar doorgereden naar Ubud. Maar we wilden niet in een rechte lijn, zodat het landschap volledig aan ons voorbij zou gaan. Dus we hebben de chauffeur gevraagd of hij onderweg nog op een paar leuke plekjes kon stoppen. We zijn langs de Gitgit-watervallen gereden, met 30 meter de hoogste op Bali. Verder nog langs het Bratanmeer, waar een tempel in het meer een mooi plaatje oplevert. En uiteindelijk door naar Ubud, waar het geboekte hotel absoluut een succes blijkt te zijn! In het Sunti Ubud hotel hebben we een prachtige kamer, en kunnen we ook hier weer even verfrissing zoeken in een lief klein zwembadje.
Aan het eind van de middag zijn we het stadje in gelopen voor een drankje en een hapje. We ontmoeten in een (super!) bar/restaurant "The 3 Monkeys" een Duits stel, Steffi en Martin, dat ook in het Meru Betiri Park verbleef met ons. We besluiten een paar fruitshakes en mixed juices uit te proberen met hen. Na gezellig gekletst te hebben, blijven wij ook lekker eten.

Op maandag 18 oktober hebben we de dag in Ubud rustig doorgebracht. We hebben wat souvenirs gekocht, lekker geluncht in onze nieuwe stamtent 3 Monkeys en verder hebben we een traditionele dansles voor kinderen bijgewoond. We hebben tevens de transfer voor de volgende dag geregeld naar Benoa. Ook hier hebben we weer gekozen om een touristische route te nemen, zodat we het reizen van A naar B kunnen combineren met interessante bezienswaardigheden.

Op dinsdag 19 oktober stappen we in de auto bij onze chauffeur Ekko (ik denk dat je het zo schrijft). Vrolijk figuur, spreekt weinig Engels en heeft een nare tick door telkens te toeteren. Dit laatste was werkelijk om gallisch van te worden. In Indonesië is het wel gebruikelijk om veel je toeter te gebruiken, om anderen te waarschuwen dat je eraan komt. Maar Ekko moest dit zeker iedere minuut doen, ook al was er geen kip te bekennen op de weg! Na ja, misschien was Ekko wel een beetje Gekko....
Onderweg zijn we gestopt bij Tanah Lot, een tempel op een rotspunt die alleen te bereiken is met eb. Ook hebben we nog veel getrapte rijstvelden gezien en zijn we in het apenbos geweest. De apen zijn iets te gewend aan mensen. Als je niet je spullen bij je houdt of goed verstopt, dan stelen ze het zo uit je handen. Waterflesjes, zonnebrillen, you name it!
Aan het eind van de middag zijn we aangekomen in ons laatste verblijf in Benoa: Het Ramada Benoa. Hier kunnen we nog even uitgebreid verder relaxen, voordat we weer naar huis gaan.

We hebben de dagen in ons resort vooral besteed aan lekker eten, drinken en luieren aan het zwembad. Op donderdag 21 oktober zijn we nog een dagje op pad geweest met een gehuurde brommer. We hebben de zoveelste tempel bezocht: Pura Ulu Watu (in het boekje leek het specialer dan het werkelijk was). En we zijn nog naar Kuta gereden, om daar wat te gaan drinken/eten met Jur's collega Stephen. Stephen en zijn vriendin Vicky zijn precies op hetzelfde moment op Bali als wij, dus dan is het wel gezellig om elkaar te treffen. We hebben na de lunch wat rondgeslenterd langs de vele winkeltjes van Kuta. Vicky heeft goed onderhandeld voor ons, want spreekt immer Bahasa. Heel handig, want de verkopers zullen je minder gauw een oor aan naaien. En eind van de dag zijn we weer ieder onze eigen weg gegaan.

Dat was zo'n beetje het verhaal van Bali. Wij relaxen ons nog even een slag in de rondte. We zien jullie hopelijk gauw weer als we in Nederland zijn.

Dikke kus van ons

• 22 Oktober 2010 - 11:33

Erwin & Barbara:

Wat klinkt het heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Het doet ons gelijk terugdenken aan onze mooie tijd daar. Is het hotel Benoa nog iets? Je moet een keer eten bij Ramada (aan de overkant) en vragen naar Budiada. Hij is een Nederlands sprekende ober en serveert je keurig.

Veel plezier nog even en we horen graag de verhalen persoonlijk!

• 22 Oktober 2010 - 11:34

Erwin & Barbara:

Hoe is het weer eigenlijk? Zie ik nou dat het bewolkt en regent?

• 22 Oktober 2010 - 15:22

Eric SPL:

Nemen jullie wat warmte mee op weg naar Nederland, goeie vlucht alvast!