De Rockies - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu De Rockies - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

De Rockies

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

05 September 2011 | Canada, Clearwater

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we al weer een stuk verder door Canada gecrosst, dan ons laatste bericht doet vermoeden.
Dus weer tijd voor een update, zodat onze klokjes weer gelijk lopen (spreekwoordelijk dan, want in het echt lopen we nog altijd 9 uur achter op jullie).

Woensdag 31 augustus begon al gelijk met regen. Dus dat was voor ons aanleiding om niet in Banff de (veel te natte) natuur in te gaan, maar naar Calgary te rijden. Nou waren onze verwachtingen van deze stad al niet te hoog gespannen, maar met regen ziet het er echt troosteloos uit.
Maar niet getreurd, onze favoriete merken Abercrombie en Hollister, waren te vinden in één overdekte mall. Beetje troost op zo'n verzopen dag....
Eind van de middag, met tasjes vol, zijn we weer naar Banff gereden. We hebben lekker een gezonde hamburger gegeten in ons hotelrestaurant en zijn toen gaan dromen van een zonnig vervolg van onze vakantie.

Donderdag hebben we uitgecheckt en zijn we op pad gegaan naar Jasper. Een ritje van zo'n 2,5 uur, maar zowel de nationale parken van Banff als Jasper hebben onderweg genoeg te bieden om een dagje zoet mee te zijn. We zijn eerst naar het plaatsje Lake Louise om het gelijknamige meer te aanschouwen. Normaliter een prachtig uitzicht met dito gletsjers op de achtergrond, maar door de laaghangende bewolking niet te zien. En met een snijdende 5 graden hoef je niet lang te blijven. Daarna doorgereden naar een ander meer, dat nog veel mooier moest zijn: Moraine lake. Soms moet je je geluk gewoon beproeven, en dan wordt het dubbel uitbetaald. En wat denk je: dan breekt de zon door en zie je de turqoise kleur van het meer en de besneeuwde bergtoppen erachter ineens. Wat een spectaculair uitzicht!
Dus weer vol goede moed door naar de volgende stops onderweg. De hele route ligt bezaaid met gletsjermeren en besneeuwde bergtoppen. Het heet daarom ook niet voor niets 'Icefields Parkway'. Koud is het wel, maar de uitzichten zijn mooi. We nemen nog een kijkje bij Peyto lake en de Athabaska gletsjer, en dan vinden we het mooi geweest en rijden we naar het stadje Jasper. Daar aangekomen gaan we gelijk op zoek naar accomodatie voor de nacht, want het blijkt een lang weekend te zijn voor de Canadezen. Dus het zou wel eens vol kunnen zijn in de plaatsen bij de nationale parken. Gelukkig vinden we wel een adres voor de eerste nacht, maar de tweede nacht is nog onzeker. We slapen bij mensen thuis in een apart gedeelte van het huis, een zogenaamde Homestay, dat vind je hier veel in Jasper.

Vrijdag staan we op tijd op en gaan we gelijk naar het Visitor Center van Jasper. Hier hangt elke dag een lijst van mensen die nog beschikbaarheid hebben in hun Homestay. We bellen er een paar op en we hebben al snel een home gevonden. We kunnen gelijk komen om onze spullen te brengen, dus de 2e nacht is ook geregeld.
We gaan na een lunch in het zonnetje op pad in Jasper National Park en als eerste stoppen we bij Maligne Canyon, hier maken we een mooie wandeling van een paar uur door de Canyon.
De volgende stop is Maligne Lake, maar ook hier is het wat bewolkt en fris. We maken een korte wandeling langs het meer en besluiten dan om terug te rijden naar Jasper. Onderweg zien we auto's stilstaan en mensen met telelens camera's.... Dat kan maar 1 ding betekenen: Wildlife.
En ja hoor wij zien onze 1e beer! Met onze simpele digitale camera gaan we tussen de mensen staan en genieten we volop!
Na een klein kwartiertje verlaat de beer ons en gaan wij ook weer verder.

Zaterdag is het tijd om Jasper te verlaten, maar niet voordat wij met een kabelbaan omhoog zijn gegaan om een fantastisch uitzicht te krijgen.
Met de kabelbaan ga je van 1200 meter naar 2200 meter in 7 minuten.
Boven aangekomen hebben we inderdaad een geweldig uitzicht over Jasper en de omringende bergen, maar we doen nog gekker en lopen het laatste gedeelte naar 2400 meter. Dit was een stuk klimmen, maar het was de moeite waard.
Maar 12 dagen per jaar kun je Mount Robson, de hoogste berg in de Canadian Rockies, in zijn geheel zien liggen en wij hadden het geluk dat dit zo'n dag was.
Hierna zijn we doorgereden naar onze volgende bestemming: Well's Gray Park.
Onderweg hebben we ontzettend veel geluk: we zien onze 2e beer!
Een zwarte beer op 5 meter afstand van onze auto.
Zodra we thuiskomen zullen we de foto's laten zien, want die zeggen meer dan dat wij nu kunnen beschrijven!

Als laatste willen we jullie op de hoogte houden van de precieze aantallen wildlife, die we gespot hebben:
1 bruine beer
1 zwarte beer
1 coyote
1 elk
6 herten
1 black swift (lokaal vogeltje)
Heel veel eekhoorntjes

Tot zover de Rockies. De volgende keer dalen we af naar iets lagere regionen.

Liefs van ons

• 06 September 2011 - 09:47

Antoinette:

Top hoor. Ik zal jullie laten weten wat voor wildlife ik allemaal ga spotten in Kazachstan. Ik schat enorm veel dronken russen!!! Geniet met bakken! Kus Moi

• 06 September 2011 - 16:21

Eric SPL:

Ben heel benieuwd naar de fotos, het klinkt in elk geval prachtig!

• 08 September 2011 - 13:28

Kris:

Wat een leuk verhaal. Ben benieuwd naar de foto's! Njoy.