Op naar het noorden.... - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu Op naar het noorden.... - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

Op naar het noorden....

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

17 December 2009 | Nieuw Zeeland, Paihia

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie?
Als het goed is, is het erg wit daar???
Zorgen jullie ervoor dat die mooie witte laag er volgende week ook nog is? Is wel een leuke thuiskomst....
Wij zitten hier nu in de zomer, en ook hier zijn ze volop bezig met de voorbereidingen voor de Kerst.

Maar nu eerst terug naar 5/12.
We zijn die dag vanuit Marahau vertrokken naar Picton, vanwaar de ferry's vertrekken naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland.
Het was een stralende dag, dus we hebben lekker op het bovendek van de boot gezeten, en genoten van de Marlborough Sounds.
Dit is een natuurgebied wat bestaat uit een aantal eilandjes en schiereilandjes met prachtige baaien en stranden.
Eind van de middag waren we dan in Wellington, daar hebben we de nieuwe huurauto opgehaald en zijn we snel naar het hotel gegaan.
Om vervolgens de stad te verkennen...
Wellington heeft een gezellig stadsdeel aan de waterkant, waar je lekker kan relaxen, zwemmen, rondlopen en ijs eten!!!

Zondag 6/12 hebben we eerst een beetje uitgeslapen en vervolgens hebben we even over een vrijmarkt gelopen, die in de straat van ons hotel werd gehouden, erg leuk en gezellig!
's Middags zijn we naar het Te Papa museum geweest, dit is een ontzettend groot museum waar exposities zijn over de natuurlijke en culturele geschiedenis van Nieuw Zeeland.
Vervolgens zijn we via de botanische tuinen naar ons hotel teruggelopen, waar we lekker hebben gegeten.

Maandag 7/12 was het tijd om de rest van het Noorder eiland te gaan verkennen.
We hebben alleen eerst nog een korte stop gemaakt bij Mount Victoria, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Wellington.
Daarna zijn we de auto ingegaan voor een lange rit naar Tongariro National Park.
Dit is een natuurpark waarin 3 grote vulkanen zijn gelegen: Mt Tongariro, Mt Ruapehu en Mt Ngauruhoe (oftewel Mt Doom uit Lord of the Rings)
We hebben 's avonds lekker zelf gekookt en zijn vroeg naar bed gegaan, aangezien we de volgende dag vroeg op moesten....

Dinsdag 8/12 was de dag dat we de Tongariro Alpine Crossing gingen lopen. Dit is 1 van de mooiste wandelingen in Nieuw Zeeland.
We hadden geluk met het weer: het was een zonnige en kraakheldere dag, perfect voor deze wandeling.
De tocht is bijna 20 km lang, en voert je langs 2 grote vulkanen, Mt Tongariro en Mt Doom.
Onderweg klim je naar zo'n 1900 meter en kom je verschillende kraters en fantastische vulkanische meren tegen. De tocht was best zwaar, maar de spectaculaire uitzichten maakten echt alles goed!!!
Na 8 uur lopen kom je bij de andere kant van de vulkaan uit, vermoeid maar voldaan!

Woensdag 9/12 was het tijd voor een volgende uitdaging: Black Water raften. Dit vonden we in Waitomo, een klein plaatsje aan de westkant van het eiland.
Dit houdt in dat je met een rubberband door de grotten een ondergrondse rivier afgaat.
Onderweg moet je een aantal watervalletjes afspringen en word je soms enkel verlicht door de gloeiwormen aan het plafond.
Het was een leuke, spannende tocht, maar aan het eind ben je wel weer blij om het licht weer te zien.
Vanuit Waitomo zijn we doorgereden naar Lake Taupo, het grootste meer van dit land.
We hebben ingecheckt in ons hostel, en genoten van de ondergaande zon vanaf ons balkon.

Donderdag 10/12 zijn we de dag relaxed begonnen in de thermaal baden van "De Bretts Thermal Resort".
Kortom een beetje zonnen en lekker hangen in de warme baden.
Daarna zijn we naar de Huka Falls gegaan, dit is een rivierversmalling, waar het water wordt ingeperst en deze stroomversnelling zorgt verderop voor een grote waterval.
Een overweldigend gebulder van water!
Als laatste activiteit van deze dag zijn we naar Orakei Korako geweest.
Dit wordt ook wel "The Hidden Valley" genoemd.
Hier kan je geothermische activiteiten zien, die het landschap een bijna buitenaards uiterlijk hebben gegeven.
Het bestaat uit een aantal geisers, modderpoelen en stoomuitlaten.
We hebben de dag afgesloten in Rotorua, het centrum voor nog meer geisers en voor Maori cultuur.

Vrijdag 11/12 was duidelijk niet onze dag.
Jurre stond op met wat pijn in zijn pols, maar we zijn toch op pad gegaan.
Als eerste zijn we in Rotorua naar Whakarewarewa geweest, dit is een "living" Maori dorp. Men leeft hier in een besloten gemeenschap volgens de traditionele gebruiken.
Foto's kunnen wij jullie niet laten zien, want tijdens de rondleiding begaf de camera het.
Maar dat was niet het enige, ook de pols van Jurre ging steeds meer pijn doen.... Op een gegeven moment kon hij zijn broodje niet eens meer snijden.
We hebben het Maori dorp achter ons gelaten en hebben de middag doorgebracht bij de dokter.
Hij kon helaas niet veel zien met het blote oog, daar waren echt onderzoeken en foto's voor nodig, dus dat bewaren we maar voor als we terug zijn.
Jur heeft nu een verstevigende polsband gekregen zodat hij zijn pols meer rust kan geven, en een gel om de pijn te verzachten.
Daarna zijn we naar een fotowinkel gegaan om te kijken of we de camera ook konden oplappen, maar helaas.... Hij kon niet gemaakt worden!
Er zat dus niks anders op dan een nieuwe camera te kopen...
We hebben Rotorua gelaten voor wat het was en zijn doorgereden naar Whakatane, een plaats in de Bay of Plenty.

Zaterdag 12/12 stond er een leuke excursie gepland: White Island.
Dit is een eilandje op zo'n 50 km voor de kust van Whakatane.
Dit is de meest actieve vulkaan van Nieuw Zeeland.
Na 1,5 uur varen ga je gewapend met helm en gasmasker de krater in...
Je maakt hier een wandeling onder begeleiding van een gids door dit landschap van extremen.
We zullen jullie de foto's laten zien, die we gemaakt hebben met ons nieuwe toestel.

Zondag 13/12 zijn we doorgereden naar Coromandel, met een tussenstop in Matamata (ofwel Hobbiton uit Lord of the Rings)
De filmset is hier nagenoeg in tact gehouden en voor diegene die de films hebben gezien, is het leuk om beelden terug te halen.
En daarbij, het is een prachtig landschap met groene heuvels en heel veel lieve (kleine) schaapjes...
Begin van de avond zijn we in Coromandel Town aangekomen en hebben we lekker gerelaxed in de TUI lodge (sorry meiden, er was geen Sun/Sud lodge)

Maandag 14/12 begon de dag met regen, maar tijdens het ontbijt begon het zonnetje te schijnen en vanaf het moment dat we op pad gingen, was het gewoon warm.
We zijn als eerste naar "Hot Water Beach" gegaan, dit strand is erg bijzonder door z'n heetwaterbronnen net onder het oppervlak.
Het principe is eenvoudig: je graaft een kuil, het hete water komt naar boven en je hebt je eigen hotpool.
Let op: het water is zo heet, je brand je gat als je er in gaat zitten!!!
Dus wacht op de zee om wat verkoeling te geven....
Daarna zijn we naar Cathedral Cove gegaan, dit ligt aan een kleine baai, die je na een wandeltocht van 45 min. kan bereiken.
Hier hebben we lekker op het strand gezeten.
's Avonds hebben we weer zelf gekookt in de lodge, en een beetje tv gekeken.

Dinsdag 15/12 hadden we een lange rit voor de boeg. We hebben het mooie Coromandel verlaten, en Paihia was de eindbestemming. Dit is een badplaatsje in het noorden, in de Bay of Islands.
De rit was niet echt noemenswaardig, maar de aankomst in Paihia was erg aangenaam. Mooie accommodatie, mooi weer en een BBQ voor de deur!
We hebben dus snel boodschappen gedaan, en daarna was het tijd voor een echte Kiwi Bbq....
Een goed begin van onze dagen in Paihia.

De volgende keer zullen we jullie meer vertellen over onze dagen hier in de Bay of Islands.

Dikke kus van ons.

p.s het gaat al een heel stuk beter met Jurre zijn pols, de rust heeft 'm goed gedaan!

• 17 December 2009 - 13:07

Theo En Net:

ooooh, dat had je me niet verteld van die pols. De gasmaskers staan inderdaad heel kek. Goed he dat ik jullie de sneeuw even kon laten zien. Hiep hiep hoera voor de webcam. Tot volgende week, dikke kus van us.

• 17 December 2009 - 15:19

Erwin & Barbara:

Zo dame en heer, zit de reis er alweer bijna op. De verhalen gelezen hebben jullie weer een onvergetenlijke tijd gehad. Ik hoop snel alle foto's te zien. Komen jullie gezellig bij ons langs in ons nieuwe paleisje; deze is nu echt bijna af.

Geniet er nog even lekker van en tot snel.

• 18 December 2009 - 03:53

Eric:

Veel plezier het laatste stukje! en groetjes vanaf een wit SPL.