Terug in het verre oosten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu Terug in het verre oosten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

Terug in het verre oosten

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

08 Oktober 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Jullie hebben vast al een week zitten hunkeren naar zo'n heerlijk verhaal van ons uit het verre oosten! Nou, maak het je dan maar gemakkelijk met een lekker kopje thee, want we hebben al weer een paar dagen Aziatisch vermaak achter de rug...

Op zaterdag 2 oktober zijn we, na een lange vlucht, aangekomen op Kuala Lumpur Internatinal Airport. Het plan was om met een auto Kuala Lumpur en omstreken in 2,5 dag te verkennen. Maar Allah (of Shiva, kies zelf maar) was ons die dag niet gunstig gezind. De huurauto pick-up balie was een behoorlijke speurtocht. Uiteindelijk in de parkeergarage van de luchthaven toch gevonden. Bij de balie geen Engelssprekende werknemers, dus pas na ruim een uur konden we toch echt vertrekken!
Toch wel weer spannend, links rijden en ook nog in het drukke verkeer van een aziatische stad. Probleem nummer 2 kwam op ons pad: geen fatsoenlijke borden die je de weg naar het centrum wijzen. Men noemt Kuala Lumpur 1 maal op een bordje, en vervolgens moet je het zelf maar uitzoeken. We waren dus flink verdwaald, 2 keer langs hetzelfde tolpoortje gereden en de moed was inmiddels in de schoenen gezakt. Maar op goed geluk een paar afslagen geprobeerd, en waarempel reden we zo Kuala Lumpur binnen. Pff, wat een lekker begin...
Eenmaal in het hotel kort geslapen en opgefrist. Toen hebben we met het openbaar vervoer (leek ons verstandiger) de stad verkent. Een paar highlights zijn we langs gegaan: Merdeka square, Petaling street (china town) en als laatste Petronas towers en het parkje erachter. 's Avonds heerlijk buiten op het terras gegeten bij Hakka's, een chinees restaurant met heerlijke kleine gerechtjes. Daarna nog een paar avondfoto's gaan maken bij de Petronas towers. Maar net als we daar aankomen, begint het tropische noodweer los te barsten. Ondanks de regen hebben we een paar fantastische foto's van de Petronas gehuld in laaghangende bewolking.

Op zondag 3 oktober zijn we weer vol goede moed de auto in gestapt. Het reisdoel was: Batu Caves (hindu tempel in een grot) en dan door naar onze overnachting in Kuala Selangor. Maar wederom slagen we er niet in om de bestemming in één keer te bereiken. Op een bepaald moment komen we een toeristenbus tegen, die op weg is naar de Batu Caves. Onze redding! De bus achtervolgt, en ja hoor gevonden! Niet te doen als je zelf zoekt.. De Batu Caves bereik je via een enorme trap naar de opening van de grot. Onderweg wordt je vermaakt door de aapjes, die bedelen voor wat fruit. De grot is spectatulair hoog, en aan het einde ervan is een open gedeelte met de tempel.
Onze eindbestemming voor de dag is Kuala Selangor. Hier hebben we in het Fire Fly Park Resort geslapen, en de hoofdattractie is natuurlijk: de vuurvliegjes! Je gaat 's avonds in een stil motorbootje de rivier op, en dan kun je genieten van de knipperende lichtjes van de duizenden vuurvliegjes in de bomen en struiken. Heel mooi gezicht en natuurlijk ook wel een beetje romantisch.... (en geschreven door Jurre, wil wat zeggen!)

Op maandag 4 oktober was het al weer tijd om naar de luchthaven terug te keren voor onze volgende bestemming: Indonesië! De luchthaven was zo gevonden (want dat staat wel op elk bordje!!), dus we waren ruim op tijd voor de vlucht. Eenmaal geland in Jakarta zijn we van het kastje naar de muur gestuurd voor een visum. Eerst geen visum nodig, toen toch wel, dus visum halen, maar alleen contant in Rupiah's, dus pinnen achter de duane, visum betalen en uiteindelijk toegelaten worden tot het land.... Soepel op z'n Indonesisch is dit!
Na onze koffers te hebben gehaald, konden we naar buiten. Je moet je eerst een weg banen langs de taximaffia. Continu word je achtervolgd en hoor je: Sir, you want taxi to city? Wij dus niet, want we hebben een hotel geboekt in Bogor. Ons leek Jakarta een vieze, drukke metropool, waar geen bezienswaardigheid van naam te zien zou zijn. We hebben een directe verbinding met de DAMRI bus genomen, en dat duurde zo'n 2,5 uur door de spits van Jakarta. In Bogor kom je aan op het busstation, en moesten we dus nog naar ons hotel zien te komen. Spannend vervoer in Indonesië is de Angkot. Een klein taxibusje dat je overal naartoe brengt, en voor de prijs moet je stevig onderhandelen. Na een lange dag reizen komen we aan in een prachtig hotel (Novotel) aan de rand van de stad.

En met dit paradijsje sluiten we dit verhaal voor nu even af. We proberen snel weer te schrijven!

Liefs van ons

• 08 Oktober 2010 - 12:58

Astrid En Koos:

Wij zullen het verhaal uitprinten en op ons gemak lezen.
    Ik weet niet of jullie dit al direct kunnen lezen maar fijn dat er zo'n uitgebreid verslag is. Nog veel plezier op jullie verdere reis.
    Dikke KUS

• 08 Oktober 2010 - 13:45

Eric SPL:

Wat een avonturen nu al weer, leuk om te lezen. Geniet er nog maar lekker van!

• 08 Oktober 2010 - 14:33

Helen:

Lieve Martine en Jurre,

Leuk om weer zo'n lang verhaal te lezen! Doe voorzichtig en nog heel veel plezier!

Liefs, Helen & Roy en een dikke kus van Kimberley

• 08 Oktober 2010 - 15:15

Net:

Ja hoor, er zit ook wel eens wat tegen. Maar met de rust die jou van nature zelve is Jur, heeft dat de stemming vast niet beinvloed. Toch? Mooi verhaal. Ben benieuwd naar het gevoel van Yokjakarta. Zo lang geleden voor mij. Knuffel van ons en Dorus slaapt veilig onder de hortensia.

• 08 Oktober 2010 - 16:14

Erwin & Barbara:

Hi Jurre en Martine,

Wat een belevenis en lef dat jullie lekker met de auto op pad gaan!

Leuk om jullie belevenissen te lezen, wij zijn natuurlijk een klein beetje jaloers (Bali is zo mooi!) maar ook erg nieuwsgierig naar jullie belevenissen op Java.

Enjoy and relax.

Kus Erwin & Babs

• 09 Oktober 2010 - 01:36

Tamara:

He Martine en Jurre,

Leuk om weer te lezen van jullie avonturen!!

Geniet er maar lekker van en ik wacht op jullie nieuwe schrijven.

Groetjes Tamara

• 09 Oktober 2010 - 17:00

Susanne:

Gisteren al een stukje gelezen bij paps en mams over de eerste paar "pech" uurtjes van jullie vakantie. Toch knap hoe jullie zo rustig blijven in die situaties...
    Net de rest van het verhaal gelezen en wat een avontuur weer! Geniet ervan en we wachten weer op het volgende verhaal. Dikke kus en een knuffel van Lisa & Jasper

• 10 Oktober 2010 - 04:16

Kristel: