Een weekend in Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu Een weekend in Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

Een weekend in Yogya

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

11 Oktober 2010 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve allemaal,

De verhalen komen nu in een stroomversnelling. We zitten nu in Yogyakarta en hebben hier beschikking over internet, dus we kunnen onze reis weer een beetje bijwerken. Straks gaan we 5 dagen door Oost Java touren, en zal er geen mogelijkheid zijn om iets van ons te laten horen. Maar eerst onze tijd in Yogyakarta...

Op vrijdag 8 oktober hebben we in de vroege ochtend (06:30 uur) gelijk de treinkaartjes gekocht naar Yogyakarta. Omdat het door de computerstoring de avond ervoor niet kon, moest het wel op de ochtend van vertrek. Helaas was de Eksekutif-klasse (een soort 1e klas) al uitverkocht, dus moesten we Bisnis-klasse reizen. Ook geen straf, want je hebt nog steeds gereserveerde stoelen, alleen geen airco. De trein, genaamd Lodaya Pagi, vertrekt om 8 uur en doet er 8 uur over naar Yogya. Beetje lezen, naar buiten gluren voor het mooie landschap en spelletjes houdt ons wel bezig al die tijd. Nadeel van de Indonesische treinen: er mag nog gewoon gerookt worden, bleh!
Om stipt 16:00 uur komen we aan, en we nemen een taxi naar het hotel. We hebben ons in het hotel lekker opgefrist. Daarna gelijk om de hoek naar een organisatie genaamd Rumah Guides. Deze organisatie is door jongeren opgericht, die graag hun stad willen laten zien. Dus hier boeken we onze tours voor Yogya en omgeving. Daarna lekker gegeten bij restaurant Via Via. Gelijk bekruipt ons het gevoel, dat we het hier in Yogya wel naar ons zin zullen hebben. Leuke sfeer!

Op zaterdag 9 oktober zijn we 's ochtends eerst met een Becak (fietstaxi) terug naar het station gegaan voor treinkaartjes naar Malang op dinsdag. Dit waren we in alle drukte en haast de dag ervoor vergeten. Onderweg worden we weer overvallen door een tropische regenbui. Gelukkig is deze na 15 minuten gepasseerd, en kunnen we droog weer terug. We hebben uitgebreid geluncht bij onze stamtent de Via Via. Daarna nog even gauw een plons in het hotelzwembad, om de hitte van ons af te spoelen.
Om 14:00 uur werden we opgehaald door Rumah Guides voor een excursie naar de Prambanan. Op de route er naartoe bezoeken we nog 2 andere hindoetempels, waarna we de grootste hindoetempel van Indonesië, de Prambanan, met zonsondergang kunnen zien. Prachtige tempel, helaas wel wat beschadigingen door de aardbeving van 2006. Als toetje krijgen we 's avonds nog een balletvoorstelling te zien in een openluchttheater achter de Prambanan. Het ballet vertolkt de Ramayana, een belangrijk Hindoeverhaal over prinsen, prinsessen, apen en goden. Erg leuk om gezien te hebben!

Op zondag 10 oktober hebben we via de Via Via (klinkt leuk hè?) een fietstocht met gids geboekt door het buitengebied van Yogya. Met onze gids Mas zijn we langs kleine boerderijtjes en ambachten gereden. Onder andere hebben we kroepoekfabriekje bezocht en de rijstvelden. De bedoeling was dat je zelf ook wat zou doen. Dus we hebben rijstkorrels uit de planten geslagen en kroepoekjes uit deeg gedraaid. Het lijkt natuurlijk nergens op, wat die domme Hollanders doen, maar zo hebben beide partijen er lol van (wij worden meer uitgelachen, dat wel).
's Middags lekker ontspannen, omdat de zon wel erg z'n best doet hier. Door de verzengende hitte moet je je energie goed verdelen over de dag. We hebben dus achtereenvolgens geluncht, gezwommen, geslapen en daarna weer uiteten. Wat een leven zo, zeg!

Op maandag 11 oktober zijn we voor onze laatste dag in Yogya op een zeer on-christelijke tijd op pad gegaan. Om 4 uur 's ochtends kwam onze chauffeur ons ophalen, om naar de zonsopkomst te kijken over de vallei van de Borobudur. Het licht is echt schitterend en als de mist wegtrekt zie je alle vulkanen en ook de boeddhistische tempel, de Borobudur. Daarna zijn we als één van de eersten het complex van de tempel op gegaan, en hebben samen met een aantal Canadezen een gids gedeeld. Mooie plaatjes in de ochtend, maar het wordt al gauw heet. Onze chauffeur heeft ons vervolgens nog afgezet bij het Sultanpaleis of Kraton in het centrum van Yogya. Het paleis wordt nog steeds bewoond en is behoorlijk omvangrijk. Wel jammer dat je maar weinig delen van het paleis mag betreden. Daarna zijn we zelf nog doorgelopen naar het Waterkasteel of Taman Sari. Dit is waar de sultan in vroegere tijden lekker gebadderd heeft.
De hitte dwingt ons echter om weer wat rustiger aan te doen, dus zijn we weer terug gegaan naar onze eigen wijk. Daar hebben we de laatste dingetjes geregeld voor het vertrek naar Malang, en ook nog even gerelaxed (je zou er aan gaan wennen!).

Vannacht gaan we met de trein naar Malang, om vanaf daar de tocht door Oost Java te doen. We nemen met een beetje weemoed afscheid van deze leuke stad Yogyakarta. Ons volgende verhaal zal vanaf Bali geschreven worden. Tot gauw!

Liefs en een dikke kus van ons

• 11 Oktober 2010 - 11:54

Marijne:

Hi genieters!
    ik kom er natuurlijk nu pas achter dat jullie je reisblog weer bijhouden zoals altijd ...
    klinkt allemaal weer heerlijk!

ik ga zo jullie post eens uit de brievenbus halen en dan weer verder genieten van het zonnetje hier ;)
    kus
    Marijne

• 12 Oktober 2010 - 09:11

Net:

Lieve kids, deze mail is niet in mijn postbusje beland maar ik vond hem gelukkig onder het verslag van Bogor en Bandung. Ik wil natuurlijk niks missen. Klinkt heel bekend: Tangkuban Prahu, Kraton, Prambanan en Ramayana dansen. Zo leuk dat ik er een, hoewel verouderd, beeld bij heb. Mooi he Borubudur. Doe voorzichtig op jullie tocht naar de pont naar Bali. Dikke knuffel van ons.

• 19 Oktober 2010 - 14:16

Helen:

Hey zus en zwager, hoe gaat het daar? Maken jullie nog wat leuke dingen mee? Hoop gauw weer wat van jullie te horen!

Liefs, Helen