De alpen over... - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu De alpen over... - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

De alpen over...

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

10 December 2009 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Lieve allemaal,

Jullie hebben al een tijdje geen verhaal meer van ons kunnen lezen. En zoals je kunt zien aan onze huidige locatie, zijn we alweer een heel eind gekomen. We zullen het verslag in hapklare brokken aan jullie opdienen...

Op maandag 23/11 zijn we vertrokken uit Wanaka om via de Haast Pass de alpen over te steken naar de westkust. Onderweg nog even gestopt bij 2 mooie watervallen: Fantail en Thundercreek Falls. Aan het eind van de middag zijn we toen aangekomen in Franz Josef.

De volgende dag zijn we met een heerlijk zonnetje wakker geworden en zijn we vol goede moed naar het kantoor van Franz Josef Glacier Guides gelopen om ons in te schrijven voor een heli-hike. Oftewel met een helikopter boven op de gletsjer gedropt worden, en met crampons ondergebonden een tocht gaan maken. Voor ons gelijk de eerste keer in een helikopter was al spannend, maar daarna de gletsjer van bovenaf in volle glorie kunnen bekijken was helemaal fantastisch!! Eenmaal geland op de gletsjer werden we door onze gids AJ ontvangen voor de start van de wandeltocht. Tijdens de wandeltocht mooie ijsformaties gezien en zelfs nog een stukje onder het ijs geweest. En dat alles onder een strak blauwe hemel en een heerlijk zonnetje (dit is zeer zeldzaam, omdat het hier 240 dagen en 10 meter per jaar regent). Al met al een zeer geslaagde dag!

Op woensdag 25/11 zijn we weer op pad gegaan om deze prachtige alpen opnieuw over te steken richting Kaikoura aan de oostkust.
Maar voordat we daar zouden aankomen, hebben we nog een paar interessante stopjes gemaakt.
Als eerste zijn we naar de Punakaiki pancake rocks gereden. Dit zijn gelaagde 'lime stone' rotsformaties langs de kust. Leuk om te zien en zeker de blowholes waar de zee door naar buiten komt spuiten zijn gaaf.
Hierna zijn we via de mooie Lewis pass naar Hanmer Springs gereden om de volgende dag te relaxen in de thermale baden.

Na de eerste nacht in het YHA hostel te hebben doorgebracht, ontdekten we de volgende ochtend dat er iemand flink had huis gehouden in de gemeenschappelijke koelkast. We zijn zowaar bestolen van ons ontbijt! Een beetje verontwaardigd en pissig hebben we onze relaxdag niet laten verpesten, en zijn we als eerste naar een massage salon gegaan. Hier hebben we een heerlijke massage gehad, die de diefstal al snel deed vergeten.
Na de massage zijn we richting de thermale baden gegaan. Hier hebben we lekker liggen zonnen, afgewisseld met dompelen in de warme (maar beetje naar zwavel stinkende) baden. Heerlijk ontspannen dag dus...

Op vrijdag 27/11 zijn we weer vertrokken uit Hanmer, om naar de oostkust te rijden. Aangekomen in Kaikoura hebben we de middag gelijk besteed aan een van de highlights van deze kustplaats: een whalewatch per vliegtuig. Heel leuk om de grote potvissen van boven te zien. We hebben er 2 gespot en op de koop toe nog een hele grote groep dolfijnen. Enige minpunt zijn de G-krachten tijdens het cirkelen om de walvissen. Dus een beetje misselijk werden we wel.

De volgende dag: zaterdag 28/11, zijn we heel vroeg opgestaan, omdat we om 05:30 uur moesten verzamelen voor de Dolphin Encounter.
De naam zegt het al: zwemmen met (wilde Dusky) dolfijnen! Eerst werden we in een wetsuit gehesen, daarna een korte uitleg en vervolgens de boot op. De zee was erg ruig, maar dat heeft ons er niet van weerhouden om dichtbij de dolfijnen te komen.
Door geluidjes te maken en je als een dolfijn te gedragen, komen ze heel nieuwsgierig een kijkje nemen.
Er waren zoveel dolfijnen: ze zwommen onder, naast en langs je heen.
Voor ons geweldig om ze van heel dichtbij te zien, voor de mensen op de boot amusant om ons te horen piepen en spartelen!!
De terugweg was iedereen aan boord in de weer met emmers, vanwege zeeziekte. Martine heeft zich er goed doorheen geslagen, maar Jurre zag letterlijk groen!
Na de trip nog even op bed gelegen om van de misselijkheid af te komen, en daarna doorgegaan naar onze luxe cottage voor de volgende nachten.
Door het mindere weer zijn we lekker binnen gebleven om op de bank met een film te 'cocoonen'...
(Lekker he Marijne?)
In de middag zijn we er nog even kort uitgeweest voor een bezoekje aan de 'Fudge Factory', jummie.
Ze hadden zoveel smaken mam... (zelfs baileys en cremeHet was geen taart, maar ik weet zeker dat jij dit ook erg lekker zou vinden!!!
Daarna nog even naar de zeeleeuwenkolonie voor de kust.
's Avonds weer lekker terug in onze cottage voor toastjes, pannekoeken en nog meer films...

Het wordt al laat dus het vervolg van het verhaal houden jullie van ons tegoed.

Liefs van ons

• 10 December 2009 - 10:44

Theo En Antoinette:

Het verhaal is volgens mij nog op het zuidereiland. Met de skype ben ik vanmorgen al op het noordereiland geweest. Ik ben verslaafd aan dat cameraatje geloof ik. Skype ook af en toe met tes. Ik ga zometeen ff naar Peking. Doe voorzichtig op de 'werkende' vulkaan. Je weet maar nooit wanneer die besluit wat naar buiten te gooien. Hele dikke kus van us

• 10 December 2009 - 16:09

Astrid En Koos:

Als wij dit lezen is het net voor etenstijd en dan ga jij je moeder lekker zitten maken.
    Wij hopen dat ook de laatste 12 dagen een belevenis mogen zijn en zeker nu het weer beter is.

• 11 December 2009 - 07:19

Marijne:

Het klinkt allemaal fantastisch en spectaculair!!!
    enne ... tot cocoonen zijn we hier in NL ook verplicht (in november heeft t elke dag geregend).
    jullie huis is helemaal zoals jullie t hebben achtergelaten ;)
    x

• 11 December 2009 - 07:46

Annet:

Klinkt allemaal erg mooi en fantastisch!!!
    Op Schiphol is alles prima! We zijn al helemaal in de "kerstsfeer"...
    Geniet er nog even van! Voor je het weet ben je weer in het kille, koude, grijze, vlakke, saaie Nederland...
    X Annet

• 16 December 2009 - 20:36

Michiel:

Gaaf dolfijnen!

Dat was toch een grote wens van Martine?

Leuke avonturen zo te lezen.

Daar was het zonnig, nou hier vriest het, dat het kraakt. (2x auto krabben!!) IJskoorts is hier al begonnen. Misschien morgen wel 5 cm sneeuw?

Ja das wel even wat anders dan bij jullie.

Doe je warme jas maar aan als je uit het vliegtuig komt.

Geniet nog maar even van de laatste dagen.

Groetjes,
    Michiel