De tuinroute.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu De tuinroute.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Martine en Jurre - WaarBenJij.nu

De tuinroute....

Door: Martine en Jurre

Blijf op de hoogte en volg Martine en Jurre

17 April 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Voordat we morgen Addo Elephant Park ingaan, eerst nog even een update van afgelopen dagen.
We hadden jullie achter gelaten bij vrijdag 13 april.

Deze dag moesten we helaas uitchecken bij het Dreamhouse van Ivanka. Maar eerst nog het uitgebreide ontbijt. Al om 08.15 uur zaten we aan het ontbijt en de temperatuur was al weer aardig opgelopen! De voorspelling was dat het kwik zou oplopen tot 36 graden!!
Nadat Ivanka een foto van ons had genomen voor haar guestbook, konden we op pad. We zijn eerst naar Somerset West gegaan, dat ook nog behoort tot de wijnstreek Stellenbosch. Je begrijpt 'm al, eerst een glaasje wijn om 11.00 uur...dat rijdt wat soepeler.
Vanaf daar hebben we onze weg vervolgd naar Hermanus, een leuke en gezellige plaats langs de kust waar je in de winter (juni - november) walvissen kunt spotten. Deze beesten hebben wij dan ook niet gezien, maar we hebben wel lekker geluncht aan de baai. Vanaf hier zijn we naar Mossel Bay gereden, een lange weg wat nog langer duurde door de wegwerkzaamheden. Het werd al wat donker en met al die donkere types langs de snelweg, zou je er maar zo eentje platrijden...... Uiteindelijk kwamen we rond 19.00 uur veilig aan bij ons guesthouse. We hebben de koffers snel neergezet en zijn we vis gaan eten aan het strand...
(voor Martine natuurlijk alleen garnalen)

Zaterdag 14 april zijn we naar Oudtshoorn gegaan, ongeveer een uurtje vanaf Mossel Bay.
We hebben een stop gemaakt bij Cango Wildlife Ranch, een soort dierentuin met leeuwen, tijgers en cheetahs.
Je had hier ook de mogelijkheid om deze dieren te aaien, maar dat hebben we aan ons voorbij laten gaan.
Vervolgens hebben we lekker geluncht bij een Private Game Reserve en daarna zijn we naar een struisvogel farm gegaan. In Oudtshoorn en omgeving stikt het hier van deze farms. Net op het moment dat we deze dieren wilden bekijken, begon het te hozen. En aangezien deze dieren uitglijden bij "nat wegdek" ging de rondleiding niet verder. We zijn in de auto gestapt en op weg naar Brenton on Sea gegaan, waarbij we onderweg nog heel veel struisvogels hebben gezien gelukkig!
Rond half zes kwamen we aan, we hebben snel wat gegeten en rond 21.00 uur lagen we allebei te slapen...

Zondag 15 april zijn we naar Knysna gegaan, een plaatsje op circa 10 km van Brenton on Sea. We hebben onze was weggebracht, boodschappen gedaan en toen op weg naar de bossen van Knysna. Jurre had een bos uitgezocht vanwaar je mooie wandelingen kon doen, ook had hij de route er naartoe bekeken. Het eerste gedeelte ging goed, maar toen we door een sloppenwijk moesten, begonnen we te twijfelen en toen we off road moesten, dachten we helemaal dat we verkeerd zaten! Maar, we bleken toch goed te gaan.... Je moest gewoon eerst ruim 25 km off road. We zijn gaan picknicken bij een mooi uitzichtpunt en zijn toen teruggereden. We hebben hier geen wandeling gemaakt want deze bleken allemaal 10 km of langer te zijn.
Vervolgens zijn we naar de Knysna Quays gegaan, het Waterfront van de plaats. Van hieruit kan je mooie boottochtjes maken naar "The Heads", dit zijn de 2 koppen bij de inlaat van de lagune.
Plek zat op de boot dit keer, maar het tochtje ging wederom niet door: we waren de enige 2, dus zou men verlies lijden. Boottochtjes zijn deze vakantie niet ons ding!
We zijn, na een lekker ijsje aan de waterkant, doorgereden naar een ander bos voor een toegankelijkere wandeling. Deze wandeling voerde ons langs (en soms ook dwars door) "Jubilee Creek". 's Avonds hebben we heel lekker gegeten in Knysna, aan de waterkant.

Maandag 16 april stond in het teken van het Tsitsikamma National Forest.
Dit park strekt zich uit langs de kust ten oosten van Plettenbergbaai.
Hier hebben we eerst een boottochtje gemaakt (jawel, deze hebben we echt gemaakt!) naar Storms River Mouth. Het was me het boottochtje wel, 4 meter hoge golven trotseren voordat je de riviermonding in surft met de boot. De rivier is verder heel kalm, dus heb je tijd om rustig om je heen te kijken naar de hoge kliffen en grotten.
Daarna hebben we een mooie, maar pittige wandeling door dit bos gemaakt. s'Avonds lekker makkelijk gegeten bij Spurs, de McDonalds van Zuid Afrika.

Vandaag was het tijd om Brenton on Sea en omgeving te verlaten. We hebben onze spullen gepakt en zijn naar Port Elizabeth gereden. Hier hebben we onze doorsnee auto omgewisseld voor een 4x4 terreinwagen. Op dit moment verblijven we in Lupus Den, een B&B vlakbij Addo Elephant Park.
Morgen gaan we met Sorita, een gids die alles weet van deze omgeving, op pad en we hopen veel dieren te zien.
Waarschijnlijk zullen we komende week dan ook geen internet hebben, maar zodra het kan plaatsen wij weer een verhaal.

Liefs van ons

@Leonie: pickies volgen in Nederland
@Antoinete: Constantia was prachtig!!
@Antoinette: we hadden inderdaad niet door dat jij het was....
@Helen: het is nog steeds fun fun fun!

• 17 April 2012 - 19:14

Helen:

Hey vakantiegangers, wat leuk om alweer een verslag te lezen. Hier alles ok, vandaag zijn bij Kimberley 2 tanden getrokken dus die moest even verwend worden. Maar ze was een bikkel! Liefs van ons 3

• 18 April 2012 - 11:17

Astrid En Koos:

De belevenissen zijn weer geweldig en ruimschoots aandacht voor de inwendige mens. Al zal je onze reaktie niet gelijk merken, als je de volgende keer weer verslag doet hebben jullie eerst wat te lezen en dan komt ook het einde weer in zicht. Veel plezier nog de laatste week.

• 20 April 2012 - 16:10

Tamara (HV):

Heel veel plezier in Addo!!

Groetjes Tamara